کد مالیاتی چیست؟ | چطور کد رهگیری مالیاتی (اقتصادی) بگیریم؟ دکتر تکس

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی چیست؟ | چطور کد رهگیری مالیاتی (اقتصادی) بگیریم؟ دکتر تکس
فهرست مطالب

کد مالیاتی یا کد اقتصادی چیست؟

این نکته را شما به عنوان کسی که صاحب کسب و کار هستید بهتر میدانید که اگر میخواهید هر نوع فعالیت اقتصادی داشته باشید لازم است کد اقتصادی دریافت کنید. اینطوری است که افراد برای پرداخت مالیات شناسایی میشوند. اگر بخواهیم مثالی بزنیم باید بگوییم شما برای دریافت دستگاه های پرداخت الکترونیکی از بانک به این کد نیاز دارید. از این کد برای جلوگیری از فرار مالیاتی یا پولشویی استفاده میشود. در این مقاله از وبلاگ دکتر تکس قرار است شما را با کد مالیاتی و هر آن چیزی که مربوط به آن است آشنا کنیم. از اینجا به بعد به کد اقتصادی، کد مالیاتی خواهیم گفت. این هم یکی دیگر از نامهایی است که به آن نسبت میدهند.

تعریف کد مالیاتی و آشنایی با آن

شما برای اخذ کد مالیاتی نیاز به پرونده مالیاتی دارید. برای دریافت این کد باید سری به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور بزنید. نیازی به مراجعه حضوری نیست. کد مالیاتی متشکل است از ۱۲ رقم که به افراد حقیقی یا حقوقی ارائه میشود. از کد مالیاتی برای شناسایی شرکت ها یا اشخاصی که در واحد مالیاتی معرفی شده اند، استفاده میشود. تمام شرکت های ثبت شده باید کد مالیاتی داشته باشند. وقتی شرکتی ثبت میشود، آگهی تاسیس آن در روزنامه های رسمی منتشر میشود. از آن زمان شما به مدت ۲ ماه فرصت دارید که سراغ حوزه اداره مالیاتی بروید و برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنید.

چرا باید کد مالیاتی دریافت کنیم؟

اعتبار یک شرکت را میتوان از داشتن کد مالیاتی در نظر گرفت. هرگاه بخواهید یک قرارداد پرسود ببندید یا هر شراکتی را بخواهید در نظر داشته باشید باید حتما کد مالیاتی داشته باشید چرا که شرکت مقابلتان چنین چیزی را درخواست خواهد کرد. پس اگر این کد را نداشته باشید آن قرارداد پرسود را هم از دست خواهید داد. این یعنی کلی پول که از دست میدهید. همچنین برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های مختلف نیاز دارید تا کد مالیاتی داشته باشید و در غیر این صورت شما در آن ماجرا شرکت داده نخواهید شد. مسئله بعدی که برای بسیاری از شرکت ها مهم است چرا که بخش مهمی از درآمد را تشکیل میدهد امکان صادرات و واردات است. برای انجام این کار نیاز به کارت بازرگانی دارید و برای داشتن کارت بازرگانی باید حتما حتما شرکت شما کد مالیاتی داشته باشد.

مهمترین دلیل این که شرکت ها موظف به دریافت کد مالیاتی هستند این است که جلوی جرایم مالیاتی گرفته شود. هر ساله وظایفی بر روی دوش شرکت ها یا اشخاص حقیقی است که باید انجامش دهند. یکی از این وظایف ارائه اظهارنامه مالیاتی است. برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی شما نیاز به داشتن کد مالیاتی هستید. اگر آن را نداشته باشید، نمیتوانید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنید و درنتیجه از معافیت های مالیاتی احتمالی نیز بی بهره خواهید ماند.

مشاوره مالی و سرمایه گذاری تخصصی

دکتر تکس ارائه دهنده مشاوره های مالی با بهترین مشاورین کشور.

کارکرد کد مالیاتی چیست؟

فکر میکنیم توضیحات مفصلی که بالاتر ارائه کردیم به طور کامل کارکرد کد مالیاتی را هم شامل میشد. این که کد مالیاتی اعتباری است که به یک شرکت داده میشود. شما با داشتن کد مالیاتی امکان شرکت در مزایده، استفاده از معافیت های مالیاتی، دریافت کارت بازرگانی، استفاده به عنوان مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب و عقد قراردادهای کوچک و بزرگ را خواهید داشت. این تنها تکه کوچکی از امکان هایی است که با داشتن کد مالیاتی میتوانید داشته باشید.

کد مالیاتی چند رقمی است و به چه صورتی است؟

منظور از کد مالیاتی عددی است ۱۲ رقمی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی منحصر به فرد است. این کد را تنها سازمان امور مالیاتی کشور میتواند ارائه کند. مراحل خاصی وجود دارد که باید طی کنید تا بتوانید این کد را دریافت کنید.

چه کسانی باید کد مالیاتی اخذ کنند؟

همه اشخاص حقوقی که میخواهند کالایی ارائه کنند یا وظیفه آنها ارائه خدمات، مونتاژ، واردات یا صادرات باشد و همچنین اشخاص حقیقی که فعالیت هایی در زمینه هایی که گفتیم دارند باید کد مالیاتی دریافت کنند تا توسط سازمان امور مالیاتی کشور قابل شناسایی باشند.

چه کسانی نیاز به اخذ کد مالیاتی ندارند؟

خب در این میان کسانی هم هستند که نیاز به دریافت کد مالیاتی ندارند. مثلا مساجد و تکایا، افرادی که کارشان فیلمسازی است یا کارشان مربوط به طراحی، نقاشی، ترجمه، نویسندگی و … است نیازی به کد مالیاتی ندارند. همچنین کسانی که کارشان پیمانکاری است به این شرط که جمع مبلغی که در طول یک سال پیمان میبندند بالاتر از مقدار خاصی نباشد میتوانند کد مالیاتی دریافت نکنند.

مشاوره مالیاتی آنلاین و تلفنی

دکتر تکس ارائه دهنده مشاوره های مالیاتی با بهترین مشاورین کشور.

چگونه کد مالیاتی خود را دریافت کنیم؟

اولین راه این است که ثبت نام کنید. برای این کار باید وارد وبسایت tax.gov.ir شوید و ثبت نام خودتان را به شکل رایگان انجام دهید. برای ثبت نام باید روی گزینه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید. در مرحله بعدی صفحه ای پیش رویتان می آید که با انتخاب گزینه پیش ثبت نام الکترونیک وارد صفحه دیگری میشوید که اطلاعاتی از شما میخواهد. باید این اطلاعات را با دقت پر کنید. در قسمت باید گزینه هایی از جمله اشخاص حقوقی، حقیقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی می آید که باید از میان آنها انتخاب کنید. اگر میخواهید به عنوان شخص حقیقی وارد شوید باید کد ملی خودتان را وارد کنید.

مرحله بعدی اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را لازم است قرار دهید.  اگر قبلا در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده باشید گزینه ثبت نام برایتان وجود ندارد و باید روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید. حالا اطلاعات کسب و کارتان را وارد میکنید و اگر شخص حقیقی هستید باید گزینه انفرادی را وارد نمایید. شماره تلفن شما اینجا دریافت میشود و کدی برایتان ارسال میشود که میتوانید با وارد کرد کد فعالسازی ادامه دهید. این مرحله برای دریافت اطلاعات شخصی شماست که درنهایت میتوانید استعلام اطلاعات و ادامه را کلیک کنید. حالا مواردی به شما نمایش داده میشود که مشکلات موجود را نمایش میدهد که باید اصلاح شوند. حواستان به این نکته باشد که باید این نکات را با دقت اصلاح کنید و بعد دکمه ثبت را کلیک کنید. درنهایت بعد از اصلاح مشکلات، کد پیکیری به شما داده میشود که باید آن را جایی بنویسید. اگر اطلاعات درست باشد، پیامکی برایتان فرستاده میشود که داخل آن نام کاربری و رمز عبورتان هست. حالا وقت آن است مجددا وارد وبسایت شوید. اطلاعات دریافتی در پیامک را در سمت چپ وبسایت وارد کنید.

در صفحه باز شده مواردی وجود دارد که به رنگ قرمز است، آنها باید اصلاح شوند و بعد باید روی ابلاغ الکترونیک را از سمت چپ انتخاب کنید. اینجا اطلاعاتی برایتان به نمایش در می آید که بعد از مطالعه لازم است روی تایید اطلاعات و درخواست کلیک کنید. اگر هیچ نقصی در اطلاعات شما وجود نداشته باشد باید روی تایید نهایی کلیک کنید. درنهایت پیامکی برایتان ارسال میشود و کد مالیاتی شما در آن قرار دارد.

هر لحظه کارتان اهمیت دارد!

برای اعتبار خود ارزش قائل شوید. اگر شرکتتان را به تازگی ثبت کرده اید، همین حالا برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنید. فکر میکنیم با مطالعه این مقاله از وبلاگ دکتر تکس به اهمیت داشتن کد مالیاتی پی برده باشید. حالا وقت آن رسیده که اقدام کنید و این کد را دریافت کنید. اگر امور مالیاتی یا مشکلات مربوط به آن داشتید میتوانید با دکتر تکس ارتباط بگیرید و با کمک کارشناسان ما مشکلات خود را به سادگی حل کنید. ما اینجاییم که شما نگران مسائل مالیاتی نباشید!

برچسب ها: بدون برچسب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها